Kuala Lumpur.

I fredags, klockan 04.20 (plus ännu en timme, så ligger just nu sju timmar före er där hemma), stannade bussen mitt i centrala Kuala Lumpur. Trötta och yrvakna, men glada över att vara framme i Malaysia, tog vi en taxi (eller teksi som det heter här) till hotellet och gick direkt och lade oss. Fyra timmars livsnödvändig sömn blev det innan vi gav oss ut för att upptäcka den vackra staden. Trots storstadspulsen och den stora mängden bilar trivdes vi genast mycket bättre här än vad vi gjorde i Bangkok, vilket antagligen beror på att luften är mycket renare här, och att staden ger ett allmänt fräschare intryck. Det finns dock tydliga kontraster mellan fattigt och rikt, precis som i de flesta storstäder. Vi stod framför ett enormt köpcenter, nybyggt och modernt, med affärer som Louis Vuitton, Gucci och YSL, och tittade på den pampiga fontän som stod i förgrunden. Vi gick sedan vidare till baksidan av centret, och möttes här av små, trånga gator, med slitna lägenheter och mängder av sopor, katter, och de matvagnar med lokal mat som Milla och jag har blivit så förtjusta i! Vi valde att lämna lyxen för de, enligt oss, mysigare delarna, och satte oss på ett matställe för lite frukost. Med hjälp av teckenspråk (engelskakunskaperna här var obefintliga) lyckades vi beställa färskpressad juice och äggröra. Perfekt! Under eftermiddagen hann vi med en rörig prutmarknad i Chinatown, besöka ett hinduiskt tempel, äta bakelse sittandes på en bänk längs vägkanten, och gå gå gå i timmar runt staden. När solen började gå ned åkte vi upp i KL tower, det 421 meter höga tornet med utsikt över hela Kuala Lumpur. Helt otroligt vilken mäktig syn! Nästa dag åkte vi med lokalbussen ut till den stora bussterminalen, och tog därifrån en buss genom hela Malaysia till hamnstaden Mersing på östkusten. Resan tog sex timmar, och där fortsatte vårt äventyr!