Mersing.

Mersing var en slags mellanlandning för att ta oss vidare till Tioman Island, som ligger ungefär två och en halv timmes båtfärd från Mersings hamn. Dessa två och en halv timmarna skulle visa sig vara bland de värsta i mitt liv, men det kommer jag till senare. Först vill jag bara berätta om vår kväll i Mersing! Vi promenerade på gatorna med tusentals fåglar sittandes på elledningarna, vi besökte den lilla marknaden på torget, och vi åt middag på ett av de lokala matställena. Vi börjar kunna det här nu, att beställa mat utan meny och med bristande språkkunskaper. För mig blir det nästan alltid kyckling, ägg och grönsaker, men för varje nytt ställe jag kommer till är det nya smaker, så det gör mig ingenting! Efter maten gick vi förbi ett litet bageri som praktiskt taget ropade på oss... Så där var vi tvungna att gå in och äta var sin bit av den fyra våningar höga banan- och chokladmoussetårtan. Gott, gott, gott! Nästa morgon tog vi färjan mot Tioman Island. Det var väldigt vindigt i söndags, och jag fick snabbt lära mig att jag tydligen blir väldigt sjösjuk. Färjan var fullpackad, och det som utspelade sig var som i en dålig komedi (eller möjligen skräckfilm). Människor kräktes till höger och vänster; i påsar, på golvet och på sig själva. Mitt i detta kaos satt jag. Blundade, och försökte ha 100 procent fokus på att andas. Lugnt och djupt. Ett andetag i taget. In genom näsan och ut genom munnen. Kan du tänka dig detta skräckscenario? Jag har nog aldrig varit så glad och lättad som när vi kom av färjan, till en pir som inte rörde sig och med frisk luft att andas in i lungorna. Underbart!

Utsikt över KL.

Kuala Lumpur.

I fredags, klockan 04.20 (plus ännu en timme, så ligger just nu sju timmar före er där hemma), stannade bussen mitt i centrala Kuala Lumpur. Trötta och yrvakna, men glada över att vara framme i Malaysia, tog vi en taxi (eller teksi som det heter här) till hotellet och gick direkt och lade oss. Fyra timmars livsnödvändig sömn blev det innan vi gav oss ut för att upptäcka den vackra staden. Trots storstadspulsen och den stora mängden bilar trivdes vi genast mycket bättre här än vad vi gjorde i Bangkok, vilket antagligen beror på att luften är mycket renare här, och att staden ger ett allmänt fräschare intryck. Det finns dock tydliga kontraster mellan fattigt och rikt, precis som i de flesta storstäder. Vi stod framför ett enormt köpcenter, nybyggt och modernt, med affärer som Louis Vuitton, Gucci och YSL, och tittade på den pampiga fontän som stod i förgrunden. Vi gick sedan vidare till baksidan av centret, och möttes här av små, trånga gator, med slitna lägenheter och mängder av sopor, katter, och de matvagnar med lokal mat som Milla och jag har blivit så förtjusta i! Vi valde att lämna lyxen för de, enligt oss, mysigare delarna, och satte oss på ett matställe för lite frukost. Med hjälp av teckenspråk (engelskakunskaperna här var obefintliga) lyckades vi beställa färskpressad juice och äggröra. Perfekt! Under eftermiddagen hann vi med en rörig prutmarknad i Chinatown, besöka ett hinduiskt tempel, äta bakelse sittandes på en bänk längs vägkanten, och gå gå gå i timmar runt staden. När solen började gå ned åkte vi upp i KL tower, det 421 meter höga tornet med utsikt över hela Kuala Lumpur. Helt otroligt vilken mäktig syn! Nästa dag åkte vi med lokalbussen ut till den stora bussterminalen, och tog därifrån en buss genom hela Malaysia till hamnstaden Mersing på östkusten. Resan tog sex timmar, och där fortsatte vårt äventyr!

Visdomsord.

Koh Lipe.

De senaste dagarna har min förmåga att se allt positivt verkligen satts på prov. I måndagskväll kom vi fram till Koh Lipe, efter åtta timmar på resande fot (istället för de förväntade fem). Trötta och hungriga möttes vi av otrevlig hotellpersonal som genom någon form av misstag inte hade något rum till oss, och som dessutom inte ville erbjuda någon form av hjälp. För att slippa sova på stranden fick vi ta ett dubbelt så dyrt rum första natten (som faktiskt inte var värt en krona mer än det billigare som vi stannade i under de två kommande dagarna). Ungefär här började min kropp arbeta mot mig, och jag fick ligga böjd över toalettstolen hela natten. Nästkommande dag låg jag under fläkten på det olidligt varma rummet och sov, medan Milla gav sig ut för att upptäcka ön. Mindre roligt. För mig alltså. Hon var på öns östra sida, på Sunrise beach, och jag fick lita på hennes ord om att även detta var en mycket vacker plats. Det var en extremt varm dag, solen sken och havet var klart, och hon hade fått uppleva när de lokala fiskarna samlade in dagens fångst vid vattenbrynet. Tredje dagen på Koh Lipe ville jag inget annat än att vara hemma i kalla Oslo och sova, men jag vägrade förlora ännu dag av resan. Jag plockade fram den lilla energi jag hade, också tog vi en lugn promenad genom ön. Vi gick först förbi den lilla moskén, och sedan hälsade vi på den buddhistiske munken Pairoaje och hans många djur i Hantalay temple. En vacker plats i skogen med små visdomsord skrivna på plankbitar som satt uppspikade i träden. Vi bodde på södra sidan, på Pattaya beach, och efter promenaden hade vi tagit oss ut på Sunset beach, på västra sidan. En liten, nästan öde strand, med otroligt vit och mjuk sand. Här spenderade vi resten av eftermiddagen, sovandes under ett träd i skuggan. När solen började gå ned tog vi en long-tail båt runt ön, tillbaka till vår strand. På båten fanns Milla och jag, mannen som körde, och hans två små döttrar. Under hela färden satt de längst fram i fören och sjöng så högt de bara kunde. Mellan verserna stannade de upp och brast ut i gapskratt. Vilket nöje att vara med pappa på jobbet! Vi avslutade sista kvällen på Koh Lipe med att gå ut och äta på en av strandrestaurangerna, med bord och stolar i sanden, precis nere vid havet. Livemusik, tända ljus och god mat. Hög mysfaktor! Efter lunch i torsdags styrde vi vidare mot Malaysia och Kuala Lumpur. Först speedboat, sedan minibuss, och sist buss. Femton timmar. Perfekt möjlighet att se mer av södra Thailand, och norra Malaysia så klart!

Bilderna.

1. Koh Lanta 2. Ananasshake 3. Koh Lanta by night 4. Koh Ngai

Koh Lanta.

Ikväll är vår tredje och sista kväll här på Koh Lanta. Klockan är strax efter elva här, och vi har precis kommit hem efter att ha varit på en svensk bar och sett melodifestivalen. Inte så traditionsenligt som det brukar vara... Med en kall Chung i handen (antagligen min första och sista. Nej, jag är ingen öldrickare) satt vi och svettades framför storbildstv:n. De hade dock poppat popcorn till oss, så det kändes faktiskt lite som hemma! Idag har vi varit iväg hela dagen lång. Vi tog båten tidigt imorse och hann med besök på så mycket som fyra öar idag! Det blev snorkling på Koh Cheuk och Koh Waen bland korallrev på ungefär en och en halv meters djup. Djurlivet var rikt här, och vi såg säkert upp emot 25 olika fiskarter. Då vi snorklade på Koh Waen hände något som man inte tror ska hända. På grunt vatten möter vi, hand i hand, helt plötsligt en Blacktip reef shark, cirka en meter lång. Jag hann ta en god titt på honom, eftersom han långsamt simmade mot oss, och sedan vek av och simmade vidare framför oss. Häftigt!! Han måste ha simmat vilse... Är så glad för Millas skull att hon fick chansen att uppleva det, även utan dyk på djupt vatten. Vi besökte även Emerald cave på ön Koh Mook. Dagens guldkorn näst efter hajmötet! Då vi kom fram till grottöppningen fick vi hoppa från båten och simma genom den mörka grottan, 80 meter fram till en liten strand omringad av höga bergväggar. Vattnet i grottan var emeraldfärgat, solen lyste ned genom öppningen, och platsen var sagolik. Vi avslutade dagens utflykt med att besöka Koh Ngai, en näst intill oexploaterad ö med vacker vit sandstrand och turkost vatten (vilket vi börjar bli bortskämda med nu...). Där åt vi lunch och låg och flöt i det salta vattnet så länge vi bara orkade. Perfekt avslutning på ännu en perfekt dag! Igår kväll, efter att ha blivit trötta på att bada, sola, sova, bada, sola, sova, tog vi en flera timmar lång promenad längs med Koh Lantas västra kust. Vi avslutade promenaden med en sen middag i centrum, och tog därefter en tuktuk tillbaka hem. Kul att få se lite av Koh Lanta, vilket man gör bäst genom att bara vandra runt! Vi stannande förresten till på vägen för att fylla på vätskeförrådet med en fruktshake, och fick frågan om vi ville ha den "to go". Ja, svarade vi, och förväntade oss nog någon form av plastglas/bägare. Se bilden. Det var vad vi blev ivägskickade med! Annorlunda men kul. Som så mycket annat här. Imorgon väntar nya äventyr. Då tar vi båten fem timmar söderut mot Koh Lipe. Godnatt!

Ro i själen.

Jag sitter längst fram i fören på den long-tail boat vi har varit iväg med hela dagen. Vinden blåser i mitt hår, solens strålar studsar på mina kinder, och det skvätter upp precis lagom med havsvatten för att svalka mig i värmen. Jag känner ett lugn och en lycka. Det är stranden och havet jag längtar till när jag är glad, det är havets bris jag vill känna när jag är ledsen, och det är ljudet av vågorna som slår mot strandkanten jag vill höra när jag behöver tänka. Det är i, på eller vid havet jag måste vara. Då får jag ro i själen.

Fin avslutning.

Alla hjärtans dag och sista kvällen i Ao-Nang.

Mina dyk.

Bilder från mina fem dyk. Bilderna är tagna av min instruktör Daniel Sasse, Poseidon Dive Center.

En dröm som blev sann.

Efter tre långa och intensiva dagar gick min dröm äntligen i uppfyllelse. Igår tog jag min CMAS, dykarlicens, på Poseidon Dive Center här i Ao-Nang. Jag är otroligt stolt och kunde inte vara gladare! Har svävat runt på moln sedan jag fick certifikatet i min hand sent igår kväll, efter nästan 14 timmar ute på havet. Åh, jag vill berätta allt så jag tar det från början! I söndags började jag. Då var det teori kombinerat med otaliga timmar i poolen. Fruktansvärt kallt, men roligt att lära sig så mycket nytt och att få öva sig på att dyka. I måndags skulle jag egentligen göra mitt första open water dive, men den starka vinden ställde till det för oss och vi var tvungna att avvakta. Det var då jag och Milla åkte på Flumride-båtturen istället. (Varför vi nu gjorde det!!?) I tisdags var vattnet lugnare och vi gav oss ut för att dyka lokalt runt öarna Koh Yawasam och Koh Do. Mitt första dyk var en timme långt och på ett djup av nio meter. På grund av vindarna från dagen innan var vattnet tyvärr lite grumligt, men jag fick fortfarande möjligheten att för första gången på riktigt se den fantastiska värld som finns under havsytan. Eftersom det var mitt första dyk var jag så fokuserad på att göra allt rätt, speciellt att få tryckutjämningen i öronen att fungera, så jag hann inte riktigt njuta av det jag fick uppleva. Andra dyket gick bättre. Då gick jag, tillsammans med min instruktör Daniel, ned på tolv meters djup. Även denna gång var dyket 60 minuter långt, men kändes som 15 - max! Tiden flyger iväg och jag blev lika förvånad varje gång Daniel gjorde "Dags-att-gå-upp-tecknet" till mig. När jag kom tillbaka hem på eftermiddagen var jag så trött att jag knappt kunde gå eller ens lyfta armarna, och jag somnade som en stock! Märklig trötthetskänsla som jag aldrig känt förut. Inte konstigt dock, med tanke på det stora tryck kroppen utsatts för, och att ha kroppen fylld till bredden med kväve har säkert också något att säga. Igår, onsdag, var det dags igen, för min tredje och sista dag. Vi gav oss iväg strax efter  klockan sju och startade den två timmar långa båtfärden mot Phi Phi öarna, där dyk nummer tre, fyra och fem skulle göras. Vi var ungefär 30 personer på båten, och alla dök i grupper, utom jag som hade haft  turen att få Daniel som instruktör. En otroligt duktig och erfaren instruktör som dessutom är ägare av Dykcentret. Efter varma rekommendationer från Lelav, under middagen i Bangkok, åkte jag till Ao-Nang och bad speciellt om att få just honom. Efter att ha varit skadad och uppe ur vattnet i tre månader var Daniel lika glad som mig att han fick mig som student, och jag honom som instruktör! Var var jag? Just det. Dyk nummer tre! Vädret igår var alldeles perfekt. Sol, klarblå himmel och stilla vatten. Vi såg till och med ned till botten uppe från båten! Vi dök än en gång i en timme, och denna gång på 19 meters djup. Jag som trodde att tisdagens dykning var det häftigaste jag varit med om. Jag ändrade mig snabbt efter att ha börjat mitt tredje dyk. Sikten var så klar att vi kunde se 25 meter, och en helt ny värld öppnade sig!! Jag skulle fortfarande göra några test i varje dyk, men förutom dem kunde jag bara njuta. Några av de djur vi fick se var Lionfish, Seacucumber, Honeycomb moray och Cornetfish. Fantastiskt! Okej, nummer fyra: en timme långt och 21 meters djup. Otroligt häftig känsla att ha varit så långt ned på havets botten!! Även om man, när man väl är där, inte märker någon större skillnad på om det är 10, 15 eller 20 meter. Det enda man som dykare märker skillnad på är hur mycket luft man använder sig av, och även på djur- och växtlivet, vilket skiljer sig mycket åt beroende på hur djupt man går. På mitt fjärde dyk fick jag återigen se massa nytt liv, bland annat Clownfish (Nemo), Yellow eyed moray eal, Powder blue surgeonfish och Giant pufferfish. Mitt femte och sista dyk går nästan inte att beskriva med ord. Jag var klar med alla test och fick därför göra mitt första "fun-dive". Vi höll oss på mellan två och nio meters djup under hela timmen eftersom vi hoppades att få se haj, vilka ofta inte rör sig djupare än på fem meters djup. Och helt plötsligt hände det. Mitt framför mig simmade en 180 centimeter lång Blacktip reef shark, och lika fort som den dök upp var den borta igen. Wow!! Snacka om skräckblandad förtjusning. Coolt. Bara en liten stund senare stötte vi på en Hawksbill turtle på en meter, som lugnt gick omkring på botten och letade mat. Efter femte och sista dyket åkte vi tillbaka mot Ao-Nang. Solen  började gå ned, och jag satte mig längst framme i fören, med havet och solnedgången som enda utsikt framför mig, och skrev min exam. Det var annat än gråa och tråkiga skolsalar det! Jag såg solen gå ned, det blev snabbt bäcksvart, och jag  fick använda ficklampa för att kunna se de sista frågorna och fylla i mina svar. Vid klockan nio var vi tillbaka på dykcentret och jag fick beskedet att jag tagit min dykarlicens och med en applåd från hela gänget blev jag välkomnad in i familjen. Lycka! När jag kom hem väntade Milla med en stor grattiskram och en drink att skåla på. Sedan gick vi ut och firade. Vi åt på restaurang och avslutade kvällen med att göra det vi gör bäst, gå ut och dansa! Underbar dag. Så, om du inte har dykarcertifikat, ta det. Nu direkt. Det är det bästa som finns! Ikväll har vi varit och ätit en romantisk Alla-hjärtans-dag-middag, och fortsatt att fira. Idag var sista dagen i Ao-Nang och imorgon tar vi båten till Koh Lanta, en ö belägen två timmar söder om där vi befinner oss nu. Där fortsätter äventyret! Hej så länge.

Det kommer mera.

Poda Island.

Flumride gånger hundra.

Ännu en (vad man för stunden tror) oslagbar dag har passerat. Vi började dagen med att unna oss var sin helkroppsmassage och pedikyr, så nu är vi som två nya människor som dessutom har färg på tånaglarna! Underbart och avkopplande. Det var vår förmiddag det. Lite lyx, lite sol, lite bad, och massor med färsk frukt! Efter lunch började gårdagens riktiga äventyr. Då tog vi en long-tail boat runt till 3 öar som alla är belägna mellan 15 och 30 minuters båtfärd från Ao-Nang: Poda Island, Chicken Island och Tup Island. Sanden var vitare än det vi sett tidigare och vattnet var mer turkost. Härlig syn!! Öarna var vackra, alla på sitt sätt, så vi spenderade eftermiddagen med att strosa runt, fotografera, bada och framför allt njuta av hur vackert allt var! Vid ett tillfälle under båtturen kastade vi ankare för att sedan kunna hoppa i och snorkla, vilket jag (som älskar vatten) så klart tyckte var roligt och helt fantastiskt. Som vanligt. Känner att det snart får hända något tråkigt och jobbigt här, för mina positivt beskrivande adjektiv börjar ta slut... Det var vindigt på havet igår, vilket tyvärr medför något grumligt vatten och några färre fiskar, men vi fick i alla fall ett smakprov på både korallrev och fiskar i regnbågens alla färger. När jag skriver att det var vindigt på havet är det ingen överdrift. Vi fick uppleva en "riktig" Flumride (du vet vattenattraktionen på Liseberg där man i en stock åker ner för ett stup där det skvätter upp lite vatten på en?) gånger hundra! Det skumpade så mycket att rumporna lyfte från sätena, och vi var fullkomligt dyngsura av allt vatten som forsade över oss... Jag satt i mitten och kiknade av skratt och skräckblandad förtjusning, utan någon möjlighet att hålla fast mig i något. Medan Milla, något skräckslagen, krampaktigt satt och höll sig i båträcket. Vilket äventyr! Vi avslutade färden med att besöka Phranang caves och hade sedan BBQ  med grillade räkor, hel fisk och grillspätt på stranden i solnedgången. Fantastiskt åter igen! När vi skulle hem hade tidvattnet spelat oss ett spratt. Båten kunde inte komma in och hämta oss, så vi fick vada ut till den genom att försiktigt gå på korallreven och försöka undvika alla de sjöborrar som låg och lurade. Spännande avslutning på en spännande, härlig, rolig, underbar, vacker, varm, fin, fantastisk, äventyrlig, solig och god dag!

Dagens bilder.

Railay.

Är alldeles varm inombords efter vad vi har sett idag. Tog båten till Railay, en halvö belägen söder om Ao Nang, för att njuta av ännu en dag med sol och bad. Stranden var otroligt vacker, men det vi fick se då vi tog båten tillbaka på kvällen slog allt annat. Havet låg helt stilla och vi fick uppleva solnedgången ute till havs. Det finns inga ord för att beskriva vilken känsla det var. Underbart. Härligt. Fantastiskt. Nu har vi gått en runda längs huvudgatan och fascineras varje kväll av hur allt väcks till liv. Det är folk i rörelse överallt och gatorna fylls av vagnar och stånd där det säljs mat i alla färger och former, och så klart typiska semestersouvenirer. Ikväll åt vi grillade räkor med färsk ananas till efterrätt. Fortfarande lika gott. Imorgon väntar en dag fylld med nya äventyr! Godnatt.

Frukost på balkongen.

Bilder.

1. Glädje över upphittade väskor 2. Grand Palace 3. Reclining Buddha 4. Chinatown 5. Tempelklädd i lånekläder som går i regnbågens alla färger 6. Ao Nang

48 thailändare. Också vi.

Då var vi äntligen här! Vid havet. Underbart och efterlängtat! Efter tre dagar i storstad med allt vad det innebär (värst var väl kombinationen av trafik och värme), känner jag mer än någonsin att jag trivs bättre då jag har nära till naturen. Framför allt nära till havet. Så tänk er känslan idag när vi, strax före lunchtid, äntligen fick se, höra och känna havet. Total lycka! Vi befinner oss just nu i Ao Lang  beläget i södra Krabi. Vi bor på ett litet, fräscht, ganska mysigt hotell en liten promenad från stranden och alla turister. På grund av det sistnämnda lär vi inte bli långvariga här, men det kändes som en bra plats att börja på innan vi ska fortsätta ta oss söderut, och även en bra plats att vila på just idag. När jag skriver detta har vi precis tagit vårt sjunde (kanske åttonde?) dopp, och är uppe om ur vattnet för att värma oss en sväng innan det är dags för nästa omgång. Underbart! Börjar dock undra om kanske solfaktor 50 och 30 är för lite. Finns det högre? Aja, varmt och gott har vi det i alla fall. Och om någon undrar hur här ser ut ska jag försöka ge en beskrivning. Vit strand, turkost vatten, klarblå himmel, strålande sol, små båtar som guppar i vattnet, och på håll ser vi flera både små och stora öar. Behöver jag säga något mer? Vi har det fantastiskt helt enkelt! Avundsjuk?  Kvällssolen börjar så smått att infinna sig, så vi ligger nog kvar och njuter ett par timmar till. Innan vi går hem är planen att vi ska stanna till på någon mysig restaurang och äta, och även boka någon form av tur runt öarna. Kanske till imorgon, för nu längtar vi efter att ge oss ut på havet!  Förresten, jag vill gärna ge en uppdatering om vår sista dag i Bangkok, och om bussfärden hit så klart! Igår var vi ju på Grand Palace och vi besökte även The Tempel of Reclining Buddha med sin 15x43 meter stora, liggande, gyllene Buddha. Häftigt! Grand Palace var mäktigt även det. Ett stort tempelområde med tempel gjorda av guld och mosaik i regnbågens alla färger. Vi, tillsammans med femtioelva busslast med turister, gick runt, runt, in och ut. Den 36 gradiga värmen var nästan olidlig, så efter ungefär två timmars turistande satte vi oss i en tuktuk och åkte vidare mot Chinatown och lunch! Något vi lärde oss under våra dagar i Bangkok är att trafiken, med dess avgaser, är fruktansvärd!! Och att en resa som borde ta runt tio minuter tar en timme här.. Bara igår spenderade vi nog upp mot tre timmar i tuktuk och taxi bara för att ta oss runt till de olika platserna. Okej, härmed lovar jag att aldrig mer sucka om jag måste vänta på t-banan i tre minuter istället för att bara gå rakt på. Aldrig mer. I Chinatown provade vi grillad korv och friterad kyckling på pinne från en av de många matvagnarna, som ännu inte gjort oss besvikna! Efter att ha gått runt på gatorna en stund, och tagit oss igenom en av områdets många marknader, kände vi oss nöjda och tog oss till Sai Tai Mai, Bangkoks södra bussterminal, för att därifrån åka vidare till Krabi.  Bussresan tog 13 timmar, men var smidig och allt gick bra. Trots att vi fick dela det ganska trånga utrymmet med 48 thailändare, som dessutom hade thailändska powerballader och skrikig film på högsta volym långt in på småtimmarna.. Ett tag där trodde både Milla och jag att vi skulle bli fullkomligt galna av den höga ljudnivån och bristen på sömn, men vi överlevde och nu är vi här. Ännu en erfarenhet rikare! Dags för ett nytt dopp i det blå, vi hörs!

Bangkok

Efter tre dagar i Bangkok är det dags för oss att åka vidare. Ikväll tar vi nattbussen till Krabi och Ao Nang för långa dagar på stranden med sol, bad och en bra bok. Det ser vi fram emot efter storstadstempot vi har fått vara en del av dessa dagar. Dags att ta det lugnt och njuta av att inte göra någonting! Igår tog vi en tuktuk till MBK, ett av Thailands mest kända köpcenter och turistfällor. Detta på grund av dess storlek och utbud till ett väldigt lågt pris. Bara att ta sig genom centret tog flera timmar, så vi var lagom trötta då vi äntligen tog oss ut därifrån! Dock roligt att ha varit där och sett det. På seneftermiddagen slocknade vi åter igen i var sin solstol (måste fortfarande vara resan + värmen som spökar), och vaknade inte förrän solen hade gått ner och det blivit mörkt. Det blev en sen middag, en tvårättersmeny med dricka för 60 baht (under 15 kronor)! En lång och skön kvällspromenad hem fick avsluta kvällen, där vi på vägen fyndade vackra halsband. Ett fint minne från dagarna här i Bangkok. Idag har vi stigit upp tidigt för att ge oss iväg till Grand Palace, ett tempelområde vid floden som ska vara mycket vackert. Planen är att vara där vid öppning för att undvika den starkaste solen. På eftermiddagen tar vi oss vidare till Chinatown, för att få uppleva en annan del av Bangkok. Åh, jag får inte glömma att dela med mig av den bästa nyheten! Våra väskor kom idag, äntligen!!  :)

Första dagen.

Exakt 24 timmars resa blev det, från Kivik till Bangkok. Väl framme på flygplatsen möttes vi av varje resenärs mardröm. Alla fick sina väskor, alla utom vi. Typiskt. Trötta som vi var försökte vi hålla modet uppe och vara positiva. "Det viktiga är att vi mår bra och att ingen är sjuk eller skadad", sa jag gång på gång till Milla med ett krystat leende på läpparna.. :) Vi fick beskedet att väskorna var försvunna, och gick för att skriva en anmälan. Något förtvivlade började vi fylla i papperna, och undrade vad vi skulle ta oss till nu? Då kom en från personalen med en lapp där det stod att de funnit två ryggsäckar i Finland. Vi identifierade innehållet i väskorna som vårt, och tog ett skutt av glädje! I skriven stund (precis ett dygn senare) sitter vi på hotellrummet och väntar på väskorna, vilka skulle landa i Bangkok kl 08 imorse och bli körda till vårt hotell. Håll tummarna för oss att de kommer. Snaaaart.

Första dagen hann vi med massor. Ett par timmars sömn i var sin solstol vid poolen på hotellet, upptäcktsfärd med båttaxi på floden genom Babgkok, besök på stort matköpcenter där vi provade vår första thailändska mat i ett av stånden, och till sist en middag och återträff med min efterlängtade vän Lelav och hennes pojkvän. Kvällen fylldes av skratt och gamla minnen, och den dåliga starten på resan glömdes fort bort. Summa sumarum: en perfekt första dag på vår resa! Nu ska vi ut och fortsätta upptäcka Bangkok. Vi hörs!

Mitt vackra Oslo.

Idag skrivs ett nytt kapitel. Jag lämnar Oslo efter åtta månader fyllda med vänskap, jobb, äventyr, kärlek, skratt, tårar, kanelkebab, fester, Bongo, shopping, räkfrossa, träning, utflykter, bakning, glädje, dans, vinkvällar, regn, trikk- och t-baneturer, storkok, promenader, snö, erfarenheter, kramkalas, båtturer, grillningar, musik, mys, pyssel, sol och bad. En livsnödvändig och alldeles fantastisk paus från livet som det var.

Jag bjuder på ett montage av bilder från denna fina tid.

Tidigt imorgonbitti ger jag mig iväg på min efterlängtade resa, där jag i närmare två månader kommer att resa runt i Asiens sydostliga delar. Med start i Bangkok blir detta ett äventyr som jag, och min respartner Milla, sent kommer att glömma. Jag kommer att uppdatera här de tillfällen jag har tid, lust och möjlighet. Välkommen att följa med!