Tioman Island.

Första intrycket av Tioman Island var helt fantastiskt. Det hade precis regnat då vi kom i land, så luften var frisk och allt var grönt. Vi möttes av en liten strand med höga berg i bakgrunden, där dimman låg tjock på topparna. Nästan som ett sagoland. Vi förstod snabbt att det, på grund av regnperioden, var lågsäsong eftersom det bara var vi och tre andra sällskap där. Ett äldre par, ett yngre par och ett annat kompispar. Direkt älskade jag känslan av att det var så lugnt och öde. Enda gången vi stötte på någon av de andra var i princip då det var middagsdags, om vi råkade välja samma restaurang. När vi vaknade första morgonen gick jag direkt till ett av de dykarcenter som fanns, och jag fick där chansen att göra mitt första shore-dive. Det var för vindigt för att åka ut med båt, men vi kunde ändå komma ned till ett djup av 19 meter i området runt piren. Fantastiskt djurliv och många nya arter som jag inte sett förut. Bland annat en Giant morrey eal som var ungefär fem meter lång och nästan lika stor som mig i omkrets. Häftigt! Vi hade tänkt stanna i tre dagar på Tioman Island, men fick dag två snabbt ta beslut om att lämna ön tidigare. På grund av regnet har de stora problem med sandflugor, och efter 20 minuter på stranden första dagen var jag fullkomligt sönderbiten med hundratals bett på armar och ben. Värst är mitt vänsterben, vilket mer liknar en prickig korv än något annat... Eftersom vi inte kunde vara på stranden, eller i närheten av den, satt vi på en supermysig restaurang hela dagen. Vi fikade och spelade yatzy, vi pratade och såg på utomhusbio. Vi fick två mysiga och otroligt avslappnande dagar på Tioman, trots betten. Nu styr vi vidare mot nytt land, ny stad och nya äventyr. Singapore!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0