Antigua

 
För att sammanfatta resan hit: lång, tröttsam,  stressig och panikartad... Flyget från London var försenat, på grund av de hemska väderförhållandena i USA, vilket gjorde vistelsen i Miami mindre njutbar. Timmar av köer med tusentals människor, bara för att komma in i landet. Efter det följde köer för att hämta ut bagaget, och sedan köer för att lämna in bagaget igen. Att jag hade ett "express connection boardingpass", eftersom mitt flyg skulle gå om några minuter, var det ingen som brydde sig om, och jag fick stå i samma köer som alla andra: de som bodde i USA, de som hade timmar av väntetid, de som redan missat sina flyg på grund av förseningar, samt de som var lika stressade och uppgivna som mig. Efter att jag lämnat in mitt bagage var det 20 minuter till planet mot Guatemala skulle lyfta. Jag sprang de ca två kilometrarna (stor flygplats) mot gaten. När jag kom fram , svettig och flåsande, kastade jag mig på disken och fick fram något i stil med "Plane... Guatemala... Board...??!" Kvinnan bakom disken sa lugnt "I was just about to close the door. What's your name? Ok, you can board. Hurry!" Två minuter efter att jag pustat ut på min plats lyfte planet. Wohoo! I made it!!!
 
Efter det gick allt smidigt. Snabbt genom tullen i Guatemala, min ryggsäck kom åkande på bandet nästan direkt, jag hittade min taxichaufför, och eftersom det var natt och lite trafik var jag framme i Antigua på nolltid! Fint hotell och stor skön säng, vilken jag utnyttjade ganska direkt efter 26 vakna timmar på resande fot... 
 
Började min första dag i Guatemala med att äta en härlig frukost i solen, och efter det gav jag mig ut på upptäcksfärd! Spenderade hela förmiddagen med att vandra runt i den lilla, färgglada staden. Jag satte mig på en bänk i Central Park, njöt av värmen och att titta på det liv som rullade på runt mig. Jag fick snabbt chansen att träna på min spanska, eftersom många gärna sätter sig och pratar en stund. Människorna är väldigt vackra här. Speciellt kvinnorna med sitt långa, svarta hår och sina färgglada, mönstrade kjolar, midjeband och blusar. Efter att ha avnjutit min färska papaya i solen, gick jag längs gatan och stötte på en backpacker från Nederländerna, och det blev snabbt bestämt att vi skulle äta lunch ihop på någon av stadens alla små restauranger. Efter det rullade dagen på. Vi följdes åt på det fortsatta upptäckandet av Antigua. Vi vandrade upp till la cruz, ett stort stenkors på toppen av en otroligt vacker utsiktsplats. Från toppen hade vi utsikt över hela Antigua, med dess tre omringande vulkaner. Otroligt! Dagen fortsatte med mycket strosande, och ytterligare ett par timmar i parken. Kvällen avslutades sedan med en trevlig, god och klassiskt guatemalansk middag - quesadillas med kyckling och ost, med tillhörande salsa och guacamole. Mums! Jetlagen började komma ifatt mig och jag somnade gott efter middagen... Nu väntar en ny dag med nya intryck och upplevelser! Jag har hört att här ska finnas en marknad med allt du kan tänka dig, den måste kollas in! Ciao!
 
 
 
 
 
2014-01-10 @ 14:55:00 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Elna-Brita

Njut av sol och värme,Lina! Här i Sverige snöar det och blåser. Sååå intressant att läsa om vad du upplever! Kram E-B

2014-01-13 @ 22:40:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0