Panajachel

 
Gårdagen bjöd på ännu en upplevelse som jag kommer minnas resten av mitt liv. Tog "chicken bus" (ser ut som en amerikansk skolbuss) västerut, med tre byten, till den lilla staden Panajachel. Staden är belägen vid sjön Atitlan, och är omringad av berg och vulkaner. Bussresan hit var minst sagt intressant. På varje säte (vilket är menat för två personer) satt tre till fyra vuxna och minst ett barn... Mitt gången var så smal att man fick gå på sidan, och ändå klämdes nästan låren fast. Vid ett tillfälle räknade jag till över 60 personer på bussen, ej inräknat de som satt på taket eller hängde utanpå bussen... Samtidigt som det var den längsta och jobbigaste bussresan någonsin, var det också den roligaste! Jag pendlade mellan att sitta, stå och hänga, beroende på hur många passagerare. Dock fick jag inte chansen att sitta med båda skinkorna på ett säte en enda gång på den fyra timmar långa resan!
 
Väl framme möttes jag av otroliga vyer med sjön i förgrunden, och bergen och vulkanerna bakom. Än en gång. Stanna. Andas. Sug in. Mötte en jättetrevlig kvinna, och vad jag förmodar var hennes barnbarn, vilka jag stannade och köpte nötter hos. Rena lyxen att ha macadamians överallt här! Jag älskar att man hela tiden kan träna på sin spanska. Alla är så vänliga, öppna och hjälpsamma! Efter lunch var vi fem stycken som bestämde oss för att ge oss ut på en kajaktur runt sjön. Vi borde förmodligen inte ha gjort det, på grund av gårdagens vindar, men vi gav det ett försök. Resultat = dyngsura med mjölksyra i alla kroppens muskler. Det var väldigt roligt dock! Mycket skratt och prat. Jag delade kajak med Jen, en tjej från Kanada, och det slutade med att vi lade ifrån oss paddlarna och lät vindarna ta oss var de ville, samtidigt som vi sjöng gamla Destiny's child låtar. Bra tur!
 
På kvällen såg vi solen gå ner bakom bergen, från en restaurang ute i vattnet. Otroligt! Drinkar, ännu mer livemusik, och massa skratt fick avsluta kvällen i Panajachel.
 
Idag åt jag en härlig frukost i solen, nere vid sjön, och har sedan strosat runt för lite fotografering och utforskande av staden. Nu är klockan 12 här, och jag ska ta båten över till andra sidan. Berättar mer om det äventyret när jag kommer tillbaka imorgon! Adiòs!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0