San Ignacio.

Så, en liten ekolodge i regnskogen två mil utanför San Ignacio. Där befann jag mig när detta skrevs. Mysigt ställe. En familj i ett hus, med fem tillhörande små "skjul". I varje skjul fick precis två enkelsängar plats, och det var det. Plåttaket, två små fönster utan glas, och en liten fläkt får icke förglömmas! Duscharna var under bar himmel, och toaletten var en kompost toalett där jag fick lägga små barkbitar på toppen istället för att spola. Annorlunda, men helt okej i tre dagar!
 
Att jag befann mig i regnskogen var det inga tvivel om. Första dagen öste regnet ner hela eftermiddagen, kvällen och natten. Fullkomligt öppen himmel kombinerat med plåttak är ingen höjdare... Trots det var vistelsen fantastisk! Lugnt, stilla och avkopplande. Dag två gav solsken efter en regning morgon och jag gav mig därför ut på en fyra-timmars-hike till, från och runt San Ignacio. Vacker natur med höga berg och djupa dalar. På grund av regnet var allt grönt och många djur var i rörelse längs med vägen. Som sällskap hade jag med mig hunden från lodgen där jag bodde. Han följde mig troget i varenda steg jag tog. I San Ignacio delade vi lunch och det verkade som att han trivdes lika mycket som jag gjorde! Ännu en riktigt centralamerikansk lunch stod på menyn - nachos med ost, salsa, guacamole och bönor. Det slår aldrig fel!
 
 
Kvällen spenderades under det åter blöta plåttaket. Testade familjens specialitet: majs- och tonfisksoppa med tortillas. Ännu en lyckad middag! Efter det följde ett par timmars pilkastning innan ett nytt försök att sova. Tidigt nästa morgon skulle jag ta public bus vidare till nästa äventyr, höjdpunkten på resan: Caye Caulker! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0