Tulum.

Tog collectivo en timme söderut mot Tulum och två dagar med total avkoppling. Hittade ett mysigt litet hostel mitt i centrum, hyrde en cykel och gav mig ut på upptäcktsfärd. Cyklade de cirka fem km till stranden, och där fastnade jag resten av dagen. Spenderade 90 procent av tiden i vattnet, annars kalasade jag på uppfriskande smoothies eller promenerade längs stranden. Försökte desperat att suga ut det sista av denna fantastiska resan, och utnyttja varenda minut!
 
 
Även dag två, och därmed den sista dagen på resan, hyrde jag en cykel och gav mig iväg. Bästa sättet att ta sig runt här! Denna gång blev det en tur till Maya ruinerna, belägna uppe på en kulle och därmed med fantastisk utsikt över havet. Där spenderade jag min förmiddag, med att lugnt traska runt bland ruinerna. Gårdagen var den hittills varmaste dagen på resan, så det blev snabbt outhärdligt att vara i solen. Cykeln till stranden var enda lösningen, och där stannade jag tills solen gick ner. En fantastisk solnedgång som färgade hela himlen rosa.
 
 
På kvällen, min absolut sista kväll på resan, åt jag middag med tre nyfunna vänner. En av dem, Natalia, är från Mexiko och tog oss därför till den bästa lokala fiskrestaurangen i Tulum - Camello. Jag testade Mexicos specialitet ceviche, en sorts tomat-, lök- och korianderblandning tillsammans med fisk, räkor, bläckfisk och snigel. Kul att testa, men eftersom varken rå lök eller koriander är några favoriter, är det inget jag kommet testa igen. Bläckfisken var riktigt god dock!
Imorse tog jag bussen tillbaka till Playa del Carmen, eftersom jag om lite mindre än tre timmar ska ta bussen härifrån till flygplatsen. Resan börjar komma mot sitt slut... Måste gå, dags att ta ett dopp i det blå. Hasta pronto!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0