Dag tjugofyra.

Idag hade vi den näst sista skoldagen innan det är dags för oss att åka hem till Sverige igen. Skönt! Nu börjar det verkligen närma sig… Hur underbart, spännande, fantastiskt, roligt och intressant vi än har haft det dessa fyra veckor, så har jag riktigt mycket hemlängtan nu! Vi börjar även känna att vi har gjort vad vi ska här. Och att spendera halva dagarna med att vänta, vänta och vänta, utan någon som helst information, är något vi är ganska trötta på nu om jag ska vara ärlig. Vad skönt det ska bli att komma hem och kunna använda klockan till det den är till för – att passa tider med! (Kanske lät jag väldigt svensk nu, men jag gillar effektivitet, och när man är i tid.) Idag hade vi i alla fall två diskussioner med två olika doktorer från institutet, en om ”Control of Malaria” och en om ”Inter-sectoral coordination”. Intressant!


Från nudellunchen och framåt spenderade vi hela dagen i biblioteket, och på rummet, med att förbereda vår presentation. På fredag äger den rum. Vi tog en paus en stund på eftermiddagen och åkte in till Kalutara. Jag har härmed gjort min första shopping på denna resa! (Förutom näsduken.) Skratta inte åt mig nu, men det jag köpte var ”rice and curry”…. Fast det är inte riktigt så hemskt som det låter. De har massor med roliga rissorter här, så jag köpte med mig lite hem. Jag köpte även ”dahl” (tror att det kan vara någon form av linser), och massor med kryddor! Olika sorters curry, chili, och en krydda som hette ”Turmeric” (som jag inte riktigt vet vad det är, men den såg spännande ut). Jag måste ju ha några minnen med mig härifrån, och då fick det bli mat. Jag är helnöjd, men det dröjer nog ett tag innan jag får någon sorts sug efter ”rice and curry”…


Vill ni veta vad jag saknar? Jag saknar min säng, att sova utan myggnät, att kunna dricka vatten från kranen, is, att borsta tänderna med kranvatten, en varm dusch, en fräsch toalett, att gå barfota inomhus, mina raggsockor, att slippa oroa sig för ödlor, kackerlackor, spindlar och myggor när man ska sova, AC i bilen, bilbälte, att känna sig säker i trafiken, kyla (tro det eller ej), våren med sina blommor och fåglar, trottoarer (hundfria sådana), övergångställen (där bilarna stannar), att träna, nya rena kläder, att tvätta i tvättmaskin, att kunna ha sjal, att inte vara ständigt klibbig och svettig, att lukta gott, att borsta håret, hårinpackning, fotbad, fräscha handdukar, mina smycken, att måla naglarna, mina glasögon, tillgång till internet, att kunna använda mobilen utan att få en räkning på 700 kronor för tre samtal, se på TV, melodifestivalen, att kunna krypa upp i soffan under en filt och se en bra film, min mikrovågsugn, spisen, att laga mat, att gå in i en matbutik och veta vad allt är, och att äta riktig mat; mjölk, fil, kellogs K, ägg, klyftpotatis, kycklingfilé, bearnaisesås, köttbullar, potatismos, ketchup, pannkakor, gurka, tomat, sallad, äggakaka, lingonsylt, köttfärslimpa, kokt potatis, brunsås, paprika, färska champinjoner, korv, risotto, grillad kyckling, potatisgratäng, tonfisk, bulgur, crème fraiche, makrill i tomatsås, tacos, hemmagjord pizza, lasagne, spaghetti och köttfärssås, ishavssallad och… Jag kan nog fortsätta hur länge som helst! Det är mycket jag har haft abstinens för dessa fyra veckorna. Oh, vad jag längtar tills jag är hemma igen! (Självklart saknar jag Gustav, mina vänner och min fina familj också. Tro inte att jag har glömt er!) God natt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0