48 thailändare. Också vi.

Då var vi äntligen här! Vid havet. Underbart och efterlängtat! Efter tre dagar i storstad med allt vad det innebär (värst var väl kombinationen av trafik och värme), känner jag mer än någonsin att jag trivs bättre då jag har nära till naturen. Framför allt nära till havet. Så tänk er känslan idag när vi, strax före lunchtid, äntligen fick se, höra och känna havet. Total lycka! Vi befinner oss just nu i Ao Lang  beläget i södra Krabi. Vi bor på ett litet, fräscht, ganska mysigt hotell en liten promenad från stranden och alla turister. På grund av det sistnämnda lär vi inte bli långvariga här, men det kändes som en bra plats att börja på innan vi ska fortsätta ta oss söderut, och även en bra plats att vila på just idag. När jag skriver detta har vi precis tagit vårt sjunde (kanske åttonde?) dopp, och är uppe om ur vattnet för att värma oss en sväng innan det är dags för nästa omgång. Underbart! Börjar dock undra om kanske solfaktor 50 och 30 är för lite. Finns det högre? Aja, varmt och gott har vi det i alla fall. Och om någon undrar hur här ser ut ska jag försöka ge en beskrivning. Vit strand, turkost vatten, klarblå himmel, strålande sol, små båtar som guppar i vattnet, och på håll ser vi flera både små och stora öar. Behöver jag säga något mer? Vi har det fantastiskt helt enkelt! Avundsjuk?  Kvällssolen börjar så smått att infinna sig, så vi ligger nog kvar och njuter ett par timmar till. Innan vi går hem är planen att vi ska stanna till på någon mysig restaurang och äta, och även boka någon form av tur runt öarna. Kanske till imorgon, för nu längtar vi efter att ge oss ut på havet!  Förresten, jag vill gärna ge en uppdatering om vår sista dag i Bangkok, och om bussfärden hit så klart! Igår var vi ju på Grand Palace och vi besökte även The Tempel of Reclining Buddha med sin 15x43 meter stora, liggande, gyllene Buddha. Häftigt! Grand Palace var mäktigt även det. Ett stort tempelområde med tempel gjorda av guld och mosaik i regnbågens alla färger. Vi, tillsammans med femtioelva busslast med turister, gick runt, runt, in och ut. Den 36 gradiga värmen var nästan olidlig, så efter ungefär två timmars turistande satte vi oss i en tuktuk och åkte vidare mot Chinatown och lunch! Något vi lärde oss under våra dagar i Bangkok är att trafiken, med dess avgaser, är fruktansvärd!! Och att en resa som borde ta runt tio minuter tar en timme här.. Bara igår spenderade vi nog upp mot tre timmar i tuktuk och taxi bara för att ta oss runt till de olika platserna. Okej, härmed lovar jag att aldrig mer sucka om jag måste vänta på t-banan i tre minuter istället för att bara gå rakt på. Aldrig mer. I Chinatown provade vi grillad korv och friterad kyckling på pinne från en av de många matvagnarna, som ännu inte gjort oss besvikna! Efter att ha gått runt på gatorna en stund, och tagit oss igenom en av områdets många marknader, kände vi oss nöjda och tog oss till Sai Tai Mai, Bangkoks södra bussterminal, för att därifrån åka vidare till Krabi.  Bussresan tog 13 timmar, men var smidig och allt gick bra. Trots att vi fick dela det ganska trånga utrymmet med 48 thailändare, som dessutom hade thailändska powerballader och skrikig film på högsta volym långt in på småtimmarna.. Ett tag där trodde både Milla och jag att vi skulle bli fullkomligt galna av den höga ljudnivån och bristen på sömn, men vi överlevde och nu är vi här. Ännu en erfarenhet rikare! Dags för ett nytt dopp i det blå, vi hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0