Koh Lanta.

Ikväll är vår tredje och sista kväll här på Koh Lanta. Klockan är strax efter elva här, och vi har precis kommit hem efter att ha varit på en svensk bar och sett melodifestivalen. Inte så traditionsenligt som det brukar vara... Med en kall Chung i handen (antagligen min första och sista. Nej, jag är ingen öldrickare) satt vi och svettades framför storbildstv:n. De hade dock poppat popcorn till oss, så det kändes faktiskt lite som hemma! Idag har vi varit iväg hela dagen lång. Vi tog båten tidigt imorse och hann med besök på så mycket som fyra öar idag! Det blev snorkling på Koh Cheuk och Koh Waen bland korallrev på ungefär en och en halv meters djup. Djurlivet var rikt här, och vi såg säkert upp emot 25 olika fiskarter. Då vi snorklade på Koh Waen hände något som man inte tror ska hända. På grunt vatten möter vi, hand i hand, helt plötsligt en Blacktip reef shark, cirka en meter lång. Jag hann ta en god titt på honom, eftersom han långsamt simmade mot oss, och sedan vek av och simmade vidare framför oss. Häftigt!! Han måste ha simmat vilse... Är så glad för Millas skull att hon fick chansen att uppleva det, även utan dyk på djupt vatten. Vi besökte även Emerald cave på ön Koh Mook. Dagens guldkorn näst efter hajmötet! Då vi kom fram till grottöppningen fick vi hoppa från båten och simma genom den mörka grottan, 80 meter fram till en liten strand omringad av höga bergväggar. Vattnet i grottan var emeraldfärgat, solen lyste ned genom öppningen, och platsen var sagolik. Vi avslutade dagens utflykt med att besöka Koh Ngai, en näst intill oexploaterad ö med vacker vit sandstrand och turkost vatten (vilket vi börjar bli bortskämda med nu...). Där åt vi lunch och låg och flöt i det salta vattnet så länge vi bara orkade. Perfekt avslutning på ännu en perfekt dag! Igår kväll, efter att ha blivit trötta på att bada, sola, sova, bada, sola, sova, tog vi en flera timmar lång promenad längs med Koh Lantas västra kust. Vi avslutade promenaden med en sen middag i centrum, och tog därefter en tuktuk tillbaka hem. Kul att få se lite av Koh Lanta, vilket man gör bäst genom att bara vandra runt! Vi stannande förresten till på vägen för att fylla på vätskeförrådet med en fruktshake, och fick frågan om vi ville ha den "to go". Ja, svarade vi, och förväntade oss nog någon form av plastglas/bägare. Se bilden. Det var vad vi blev ivägskickade med! Annorlunda men kul. Som så mycket annat här. Imorgon väntar nya äventyr. Då tar vi båten fem timmar söderut mot Koh Lipe. Godnatt!